غرور و تعصب

غرور و تعصب

  • قیمت اصلی
    19,000 تومان
دسته‌بندی موضوعی: ادبیات کلاسیک جهان 
  • نویسنده: جين اوستين
  • مترجم: شمس الملوك مصاحب
  • سال چاپ: 1394
  • تعداد صفحه: 451
+
  • هدیه ویژه

    با هر خرید دریافت کارت تخفیف به ارزش ۵ تا ۱۵٪
  • شرایط ارسال شهرستان

    ارسال به شهرستان‌ها با پست پیشتاز و باربری (شرایط و ظوابط)
  • شرایط ارسال تهران

    ارسال رایگان در سرتاسر تهران برای خرید‌های بالای ۵۰۰۰۰ تومان امکان پرداخت وجه در محل به‌صورت نقدی یا بوسیله کارتهای عضو شتاب
banner

رمان غرور و تعصب با این جملهی مشهور شروع میشود:

«این حقیقت مورد قبول عموم است که هر مرد مجرد ثروتمندی ناگزیر باید نیازمند به ازدواج باشد

چهقدر یک نویسنده باید توانا باشد که در اولین جملهی رمانی قطور نه تنها مضمون بلکه دغدغهها

و درگیریهای ذهنی و چالشبرانگیز شخصیتها و همینطور عصر خود را بیان کند؟

جین و الیزابت دو دختر از پنج فرزند مؤنث خانوادهی مشهور در تاریخ ادبیات، یعنی «بِنِت» هستند.

و با توجه به جملهی اول رمان مادرشان برای پنج دختر بیجهیزیه چه آرزویی غیر از شوهر دادن آنها میتواند داشته باشد؟

اما دخترها چهطور؟

الیزابت که او را نسخهی بدل خود نویسنده میدانند و تقریباً میتوان او را برجستهترین کاراکتر رمان دانست دختری سرسخت است.

الیزابت هر اتفاقی را از دید منطق میبیند. در دورهی سلطنت رمانتیسم،

وجود آدمی با جنسیت غیر مذکر که احساس را در نگرش به امور عاطفی کنار میگذارد گامی بزرگ است.

و البته که سرسختی الیزابت در کنار خواهرش جِین بیشتر به نظر میرسد.

بر خلاف او، جِین دختری خوشبین و پر از احساس است.

و اگر طبق گفتهی جملهی ابتدایی رمان مرد مجرد ثروتمندی وجود داشته باشد،

از دید جِین آن مرد باید عاشق و دلداده هم باشد.

بنابراین وقتی چارلز بینگلی ثروتمند به همسایگی بِنتها میآید مادر خانواده انتظار دارد خواب ازدواج این مرد ثروتمند با یکی از دخترهایش تعبیر شود.

چارلز به جین علاقهمند است. و جین حالا دیگر روی ابرها سیر میکند.

اما در مقابل، الیزابت به آقای دارسی همانطور نگاه میکند که به هر چیز دیگر.

اما خواهر چارلز دلباختهی دارسی است و چون از دارسی مهری نمیبیند روز به روز میشود سایهی تصمیم شومی را از جانب او حس کرد.

در رمان آستین، هر شخصیت با خرده پیرنگی که حول او روایت میشود بُعد جدیدی به رمان میدهد.

منظور از بُعد در اینجا عصارهی برخورد فرهنگ و اندیشهی افراد مختلف جامعهاست.

با وجود راوی دانای کل و البته تمرکز بیشتر بر شخصیت الیزابت،‌ هر شخصیت به طور کامل فرصت بیان و ارائهی خود را دارد.

و آستین از مدت زمان روایی بهترین بهره را برای مناسبترین معرفی میبَرد.

ما در همان مهمانی، دارسی را به عنوان فردی مغرور میشناسیم.

سردی خاصی در لحن و افکار این مرد است و آنقدر زیاد هست که کسی مانند الیزابت را به چالش بکشد

و همین امر، آن وَرِ عقلانیِ الیزابت را آزار میدهد. همین کشش او نسبت به مردی تا این اندازه سرد.

برای جین اما دوران بودنش با چارلز دوران طلایی زندگی است.

البته تا زمانی که خواهر چارلز تصمیم شومش را عملی نکرده.

چه اتفاقی از این بهتر که چارلز را به خواهر دارسی نزدیک کند تا بتواند به دارسی برسد؟

تسلط دقیق آستین بر شرایط آدمها و مهمتر از آن چهگونگی واکنش آنها در لحظات مختلف یکی دیگر از نقاط قوت داستان است.

در جایی که وزنه‌‌هایی مثل عشق، احساس، منطق و تدبیر در حال جابجایی است او وزنهی مکر، نفرت و کینه را هم وارد میکند.

در حقیقت خواهر چارلز با این نقشه به هر دو خواهر ضربه میزند.

گویی آستین میخواهد به ما بگوید رذالتهایی هست که حتی عقل هم در مقابلشان ایمنی چندانی ندارد.

با این حال کاملاً مشخص است آنکه سریعتر به ترمیم اوضاع میپردازد کسی نیست جز الیزابت.

وگرنه برای جین گذر از این دوران گذر از جهنم است. به این ترتیب اوضاع بِنتها یک دفعه به هم میریزد

و این فقط زیر سر خواهر چارلز نیست. برادر ناتنی دارسی یعنی ویکهام سر و کلهاش در زندگی این خانواده پیدا میشود

و با تمام چیزهای ناخوشایندی که در مورد دارسی میگوید چند صد پلهی دیگر به اعتبار او نزد الیزابت لطمه میزند.

ویکهام نمونه‌‌‌ای کوچک از جامعهي خوشگذران زمان آستین است.

و در مقابل کسی که به او دل میبندد یعنی لیدیا -خواهر کوچک الیزابت و جین- نمونهی بچگی، شتابزدگی و تعبیر ناقص رؤیای مادر خانواده است.

او نه عقل و منطق الیزابت را دارد نه به عشق با عینک تقدس نگاه میکند.

حقیقت این است که پرداخت این سه دختر در یک خانواده با عمق پردازش، سنتگریزی را نیز به تصویر میکشد.

انگلستان با آن طبقات اجتماعی جین را میپذیرد اما الیزابت و بدتر از آن لیدیا را با بدنامیکه به بار آورده ضد سنت میبیند.

با این حال دارسی است که به آن بدنامی سروسامانی میدهد.

ممکن است با پایان رمان او را هنوز متعلق به رمانهای عصر رمانتیسم بدانید اما آستین با نوع پایانبندی و یا بهتر است بگوییم

نحوهی رساندن شخصیتها به انتهای داستان به ما نشان میدهد که عشق و منطق هر کدام در مقابل آنچه به دست میآورند چه بهایی پرداخت میکنند.

علاقهمندان به این رمان میتوانند «بر باد رفته» و «نامهای از پکن» را نیز که توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده تهیه کنند.  

مشخصات عمومی
نویسنده جين اوستين
مترجم شمس الملوك مصاحب
سال چاپ 1394
تعداد صفحه 451
مشخصات فیزیکی
نوع جلد شميز
شناسنامه کتاب
شابک 978-600-121-541-4

نظر بدهید

- پر کردن گزینه هایی که دارای نشانه * می باشند، ضروریست.

- نظراتی که به صورت فینگلیش ارسال شوند در سیستم ثبت نخواهند شد.

- نظراتی که همراه با توهین و افترا به اشخاص و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند، غیرقابل نمایش و درصورت لزوم قابل پیگیری می باشند.

لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا نظر بدهید