بیگانه

بیگانه

  • قیمت اصلی
    10,000 تومان
دسته‌بندی موضوعی: ادبیات کلاسیک جهان 
  • نوبت چاپ: پنجم
  • نویسنده: آلبر کامو
  • مترجم: جلال آل احمدخبره زاد
  • سال چاپ: 1394
  • تعداد صفحه: 177
+
  • هدیه ویژه

    با هر خرید دریافت کارت تخفیف به ارزش ۵ تا ۱۵٪
  • شرایط ارسال شهرستان

    ارسال به شهرستان‌ها با پست پیشتاز و باربری (شرایط و ظوابط)
  • شرایط ارسال تهران

    ارسال رایگان در سرتاسر تهران برای خرید‌های بالای ۵۰۰۰۰ تومان امکان پرداخت وجه در محل به‌صورت نقدی یا بوسیله کارتهای عضو شتاب
banner

عدهی کمی نیستند که اعتقاد دارند آلبر کامو در زندگی هم به مرور تبدیل به یک بیگانه شد.

بیگانه با آرمانهایی که زمانی به آنها معتقد بود و حتی آدمهایی که نه فقط همکار یا همقطار و

یا همفکرش محسوب میشدند بلکه دوستش بودند؛ ژان پل سارتر و سیمون دوبوآر.

کامویی که به خیلی چیزها پشت کرد. شاید روزی متأسف بوده از اینکه زمانی برای حزب کمونیست

از پرولتاریای عرب عضوگیری میکرده. آدم ناخودآگاه به یاد کشته شدن آن عرب در بیگانه میافتد.

البته که ریشههای خانوادگیاش در الجزایر بیتأثیر نبود. دیگر چیزی که میتوان همین ابتدا به آن اشاره کردد اهمیت «آفتاب» در متنهای نویسنده است.

قتل رمان بیگانه زیر آفتاب صورت میگیرد. آفتاب عنصری است که در متنهای کامو بارها و بارها به چشم میخورد. و البته فقر.

خودش در پیشگفتاری که برای پشت و رو نوشته گفته در جهان فقر و آفتاب زیسته. و همین او را از دو عنصر کینهتوزی و خودپسندی مصون داشته.

مورسوی رمان کامو از همان خط اول بوی مرگ میدهد. به نظر میرسد مرگ را جدی نمیگیرد و برای آن ارزشی قائل نیست

اما هرچه جلوتر میرویم انسانی را میبینیم که گویی مرگ در او حلول میکند.

و انگار داستان بیگانه روایت بیگانه شدن یک آدم با زندگی است و اینکه چهطور یک وجود انسانی به وجودی از نیستی تبدیل میشود.

از همان کلمات اول رمان با شخصیتی روبرو هستیم که هیچ شباهتی نه به انسانهای عصر خود و نه به انسانهای زمانهی ما دارد.

او نمیداند مادرش دیروز مرده یا امروز. در مجلس ترحیم مادرش مثل انسانهای دیگر رفتار نکرده.

روز بعد آن هم. مرگ دور و بر او در گردش بوده و او جای واکنش نشان دادن به مرگ، آن هم مثل مردم عادی یک بازی عجیب با مرگ راه انداخته.

یک روش که در ابتدا به نظر میرسد یک جور بی اهمیتی به مرگ باشد اما اینطور نیست.

قتل مرگ عرب، افکار او، همه و همه نشان از مشغولیت ذهن مرد نسبت به پروسهی امر نیستی است.

از دل همین افکار و مشغولیت ذهنی است که پوچی زندگی را به دقت به تصویر میکشد. از دید مورسو پوچی زندگی همطراز مرگ است.

زندگی پر از افعال و اعمال تو خالی است. برای همین نیازی به پنهان کردن هیچ احساسی نمیبیند. نقش بازی نمیکند.

و آدمهای جامعهاش هم از چنین انسانی میترسند. او حقیقت را در مقابل واقعیت قرار میدهد.

چنانچه شرایط بعد از جنگ دوم را در نظر بگیریم با توجه به گستردگی احزاب و ایدهآلیست گرایی آنها گویی نویسنده آرمانگرایی همگی را به چالش میکشد.

از این رو مسئله در رمان بیگانه، چهگونگی بیان واقعیت نیز هست.

و این از دید و فلسفهی اگزیستانسیالیستی جدا نیست.

فقط اینکه او به خاطر آفتاب و گرما، زده یک عرب را کشته از او شخصیتی  بیگانه نمیسازد

و در واقع چون این بیگانه بودن را جار میزند یا دست کم پنهانش نمیکند آدم رعبآوری است.

چرا که مورسو میتواند یک آینه باشد. شخصیتی است که حتماً و قطعاً آدمهای دیگر بسیاری احساساتی که با آن درگیر است را تجربه کردهاند.

اما مورسو دارد میگوید نیازی به وانمود کردن نیست.

جنگ دوم جهانی آمده و وقتی رفته میلیونها کشته به جا گذاشته و صدها شهر داغان؛

انسان دیگر به چه میتواند وانمود کند و اصلاً چرا این کار را بکند؟

احساس صادقانهی او نسبت به پوچی دنیای اطرافش با کوچکترین چیز برانگیخته میشود.

نمایشنامهای که در زندان میخواند و ماجرای مردی که به دست مادر و خواهرش کشته میشود

یکی از پایههای محکم داستان کامو است برای رسیدن به ثبت تصویری که در پی آن بود.

گویی تنها احساسی هم که برای او مانده همین است. وگرنه در سایر موارد او را انسانی خنثی مشاهده میکنیم.

چیزی او را وادار به واکنش نمیکند مگر پوچی دنیا و این واکنش هم در حد توجه است و نظاره.

او فقط ناظر این پوچی است و شهادتش همین داستانی است که روایت میشود.

بهترین قسمت رمان برای اثبات هم میتواند بخش نهایی داستان باشد.

هنگامی که او با واقعیت محکوم بودن خودش روبرو میشود و سعی بر تحلیل جزئیات پوچی این محکومیت دارد.

این تحلیلها همگی در نوع نگاه او به گیوتین که وسیلهی اعدامش خواهد بود بازتاب پیدا میکنند.

بیگانه از سیر تفکر کامو و تغییرات آن جدا نیست چرا که بعدها، خیلی سال بعد؛

نویسنده گفت وقتی جنایت به دلیل وضع شگرف و واژگونهی زمانهی ما جامهی بیگناهی میپوشد، بیگناهی باید ثابت شود.

«سقوط» دیگر اثر این نویسنده است که انتشارات علمی فرهنگی به چاپ رسانده.

مشخصات عمومی
نوبت چاپ پنجم
نویسنده آلبر کامو
مترجم جلال آل احمدخبره زاد
سال چاپ 1394
تعداد صفحه 177
مشخصات فیزیکی
نوع جلد شميز
شناسنامه کتاب
شابک 978-600-121-652-7

نظر بدهید

- پر کردن گزینه هایی که دارای نشانه * می باشند، ضروریست.

- نظراتی که به صورت فینگلیش ارسال شوند در سیستم ثبت نخواهند شد.

- نظراتی که همراه با توهین و افترا به اشخاص و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند، غیرقابل نمایش و درصورت لزوم قابل پیگیری می باشند.

لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا نظر بدهید