گرگ بیابان

گرگ بیابان

  • قیمت اصلی
    10,000 تومان
دسته‌بندی موضوعی: ادبیات کلاسیک جهان 
  • نوبت چاپ: پنجم
  • نویسنده: هرمان هسه
  • مترجم: كيكاووس جهانداري
  • سال چاپ: 139۶
  • تعداد صفحه: 346
+
  • هدیه ویژه

    با هر خرید دریافت کارت تخفیف به ارزش ۵ تا ۱۵٪
  • شرایط ارسال شهرستان

    ارسال به شهرستان‌ها با پست پیشتاز و باربری (شرایط و ظوابط)
  • شرایط ارسال تهران

    ارسال رایگان در سرتاسر تهران برای خرید‌های بالای ۵۰۰۰۰ تومان امکان پرداخت وجه در محل به‌صورت نقدی یا بوسیله کارتهای عضو شتاب
banner

هاری هالر، شخصیت اصلی داستان «گرگ بیابان» مردی در آستانه‌ی پنجاه سالگی است

که علی رغم ظاهر آرام‌ و خونسردش، از درون با منِ معنوی خود جنگی عظیم از سر گرفته

و هر روز بیشتر از پیش تکه و پاره می‌شود. هاری که خود را در برزخی بین نیمه‌ی انسانی

و حیوانی‌اش یافته مدام تصمیم به خوددکشی می‌گیرد.

ولی از طرفی ترس از مرگ، ترس از کیفر خودکشی و ترس از زندگی نکردن

در پنهان‌ترین لایه‌ی نهاد هاری جای گرفته و به قول خود او این حافظه‌ی بورژوایی‌ است

که مانع خودکشی‌اش می‌شود. چراکه او با وجود نفرت‌ از جامعه‌ی بورژوا و ادا و اطوار مردمان کورش،

در چنین خانواده‌ای بزرگ شده و با وجود این همه خودخوری

و نقد به این نوع سبک زندگی از دیدن پله‌های برق افتاده و فضای خوش عطر،

تمیز و مرتب خانه‌ای که اتاقی در آن اجاره کرده است خوشحال می‌شود.

هاری که خود را گرگ بیابان می‌نامد، گاه با آن نیمه‌ی درنده و غیر انسانی

و گاه با نیمه‌ی انسانی‌اش درگیر است و مسائل را تحلیل می‌کند.

اما قضیه اینجاست که او فقط بین این دو قطب سرگردان نیست بلکه هزاران جنبه‌ی متضاد در روح خود دارد.

هاری هالر و یا بهتر بگویم، گرگ بیابان بی آن‌که خود بداند به انشعاب شخصیت

و یا همان بیماری شیزوفرنی مبتلا است و در جایگاه یک بیمار به تفصیل

و تفسیر دنیای درون و پیرامون خود برخاسته است.

پارادوکسی که هاری با خود حمل می‌کند نه انسانی از او باقی گذاشته است

و نه حیوان درونش را به حال خود رها کرده است:

او که هر روز منزوی‌تر، کم خوراک‌تر و متفکرتر از قبل می‌شود نه طعم زندگی را می‌چشد

و نه می‌تواند خود را تسلیم دستان مرگ کند. این میزان از تضاد را «هرمان هسه» نویسنده‌ی داستان،

با استفاده از لحن دیالکتیکی در کتاب به خوبی نشان داده است.

هاری که مردی دانشمند و بسیار حساس است از فقدان چیزی دم می‌زند که همه اطرافیانش به آن مبتلا هستند:

و آن چیزی نیست جز زندگی! بله زندگی کردن آن چیزی است که هاری در نهادش به دنبال آن است.

کسی که جنگ را نفی می‌کند، موسیقی خوب گوش می‌دهد تا جایی که موتسارت را تا سرحد خدا می‌پرستد،

کسی که با دیدن تصویری به دروغ از گوته برافروخته می‌شود،

کسی که می‎داند باید بخندد ولی نمی‌تواند، همان شخصی است که زندگی را در ناخودآگاهش دوست دارد.

ولی نه این زندگی جهان شمول را، بلکه آن نوع از زندگی که مختص جاودانگان است!

اندیشه و خروج از مدار کثرت و افتادن در ورطه‌ی شبه مدرنیته هاری را بسیار آزار می‌دهد.

هاری هالر، در واقع نماینده‌ی دورانی است که  راه و روش زندگی را از دست داده است

و در حالی‌که در آن کهنه‌ها رو به زوال می‌روند، حرف جدیدی که تازه و بدیع باشد زده نمی‌شود.

هاری نماینده‌ی دوران ما است!

نویسنده‌ی نوبلیست آلمانی تبار این کتاب را در سه بخش مدخل،

یادداشت‌های هاری هالر و رساله نوشته است. که در اولین فصل یا همان مدخل،

شخصیت قهرمان و یا درواقع ضد قهرمان داستان را از زبان شخصی که هاری مدتی در خانه‌ی خاله‌اش مستأجر بوده می‌شنویم.

در این بخش ابعادی از شخصیت هاری برای ما روشن می‌شود که اگر نبود این چنین با او همزاد پنداری نمی‌کردیم

و خودمان را جای او نمی‌گذاشتیم. بخش دوم یادداشتی از هاری است

به اسم «فقط برای دیوانگان» که در آن او را بی‌واسطه و مستقیم از فیلتر زبان خودش می‌شناسیم.

او بارها خودش را دیوانه خطابمی‌کند و به انزوای خود در ظاهر می‌بالد ولی در باطن عمیقاً از آن رنج می‌برد.

هاری که از جَز و موسیقی‌ وحشی مدرن و کافه‌ای می‌گریزد معتقد است گرگی است

که در این دنیای انسانی دیوانه شده و دیگر توان نقش بازی کردن ندارد.

او بارها این مردم را آمریکایی مآب می‌نامد و خوش گذرانی‌های دسته‌جمعی را زیر سر آمریکایی‌ها

و دنیای بی‌غم‌شان می‌داند. روح هاری خسته است:

انگار او خستگی ناشی از تمدن و قوم‌های پیش از خود را به دوش می‌کشد.

او با طعنه‌ زدن به جامعه‌ی نوپای آمریکایی که حتی حافظه‌ی تاریخی هم ندارد

علت این میزان از بی‌عاری را تنها در نداشتن تفکر و تدقیق در گذشته‌ای که نیست، می‌داند.

در بخش رساله که آخرین فصل از کتاب است، هاری با هرمینه دختر جوانی که در واقع من دیگر خود او است آشنا می‌شود.

هرمینه گرگ بیابان را وارد دنیای پر زرق و برق امروز می‌کند.

او به ناچار در برابر اوامر هرمینه  سر تعظیم فرود می‌آورد

و محتاط به دنیای او(که در واقع همان دنیای سرخورده‌ی درون خودش است) قدم می‌گذارد.

هرچه به پایان داستان نزدیک می‌شویم هاری نیز موازی با خواننده،

به ایگوی خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود تا جایی‌که نویسنده

در جهنمی ساختگی هاری هالر را که تشنه‌ی دانستن است به سوی تماشاخانه‌ای سحرآسا می‌کشاند.

هاری با سیر در هزار توی آن تماشاخانه خود را ویران می‌کند و به نوعی از نو می‌سازد.

از این نویسنده همچنین کتاب‌های «دمیان» و «سفر شرق» توسط انتشارات علمی فرهنگی به چاپ رسیده است. 

مشخصات عمومی
نوبت چاپ پنجم
نویسنده هرمان هسه
مترجم كيكاووس جهانداري
سال چاپ 139۶
تعداد صفحه 346
مشخصات فیزیکی
نوع جلد شميز
شناسنامه کتاب
شابک 978-600-121-572-8

نظر بدهید

- پر کردن گزینه هایی که دارای نشانه * می باشند، ضروریست.

- نظراتی که به صورت فینگلیش ارسال شوند در سیستم ثبت نخواهند شد.

- نظراتی که همراه با توهین و افترا به اشخاص و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند، غیرقابل نمایش و درصورت لزوم قابل پیگیری می باشند.

لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا نظر بدهید